Změna trvalého pobytu – jak na to?

Stěhování do nového bydliště je pro každého velká změna, ať už jde o přesun do jiného města, nebo jen o pár ulic dál. Často s sebou nese i spoustu starostí a papírování. Když měníte trvalé bydliště, je důležité informovat o této změně správné instituce a úřady, aby vše proběhlo hladce a vy se mohli v novém domově rychle a bez problémů zabydlet.

V tomto článku jsme pro vás připravili přehled všech kroků, které je třeba udělat, když měníte svou adresu. Zjistíte, koho kontaktovat a kde oznámit změnu bydliště,  Naším cílem je, aby vaše stěhování bylo co nejjednodušší a bez stresu. 



  1. Obecní úřad v místě nového bydliště
    Prvním krokem je návštěva obecního úřadu v novém místě trvalého pobytu, kde provedete změnu v evidenci obyvatel a získáte nové potvrzení o trvalém pobytu.(obecní úřad, úřad městské části, úřad městského obvodu či magistrát města). Na přepážce si vezměte lístek označený „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“,(můžete si jej stáhnout a vyplnit doma přímo ze stránek MVČR), změna je za poplatek 50Kč.
    Následně bude následovat ustřižení rožku občanky a vydání prozatímního dokladu v podobě žluté kartičky, nové místo pobytu bude nutné doložit (nájemní smlouvou/ výpis z katastru/ kupní smlouvou

  2. Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ)
    Informujte ČSSZ o změně adresy, pokud pobíráte důchod, nemocenské dávky nebo jiné sociální dávky.

  3. Zdravotní pojišťovna
    Oznamte změnu trvalého bydliště své zdravotní pojišťovně, aby měla aktuální údaje pro komunikaci a administraci pojištění.

  4. Dodavatelé energií (elektřina, plyn, voda)
    Ohlaste změnu bydliště všem svým dodavatelům energií, aby mohli upravit vaše účty a doručovat faktury na novou adresu.

  5. Banky a finanční instituce
    Kontaktujte všechny banky, spořitelny a další finanční instituce, u kterých máte účty, půjčky nebo jiné produkty, a informujte je o nové adrese.

  6. Zaměstnavatel
    Nové bydliště oznamte určitě svému zaměstnavateli. Nezapomeňte, že ze ZÁKONA MÁTE NÁROK NA VOLNO Z důvodu STĚHOVÁNÍ.

  7. Pojišťovny
    Ohlaste změnu bydliště svým pojišťovnám (životní, domácí, automobilové apod.), aby aktualizovaly vaše kontaktní údaje.

  8. Telefonní a internetoví operátoři
    Informujte svého mobilního, pevného telefonního a internetového operátora o změně adresy kvůli fakturaci a technickým službám.

  9. Škola nebo školka
    Pokud máte děti, nezapomeňte informovat jejich školu nebo školku o nové adrese kvůli kontaktům a bezpečnosti.

  10. Katastr nemovitostí (vlastnění nemovitosti)
    Pokud vlastníte nemovitost, nahlaste změnu adresy i v katastru nemovitostí, abyste měli aktuální údaje o vlastnictví.

  11. Úřad práce (při podpoře nezaměstnanosti)
    Pokud jste registrováni na úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání, je nutné oznámit změnu adresy, aby vaše podpora a služby pokračovaly bez přerušení.

  12. Finanční úřad 
    Změnu adresy nahlaste také svému místně příslušnému finančnímu úřadu, zejména pokud jste podnikatelé, kvůli daňovým záležitostem.
  13. Registr vozidel (pokud vlastníte auto)
    Aktualizujte adresu i v registru vozidel na příslušném úřadě.
  14. Městská policie (zbrojní průkaz)
    Vlastníte-li zbrojní průkaz, je nutné informovat příslušný orgán městské policie o změně bydliště.

Oznámení změny trvalého pobytu je klíčové pro zajištění toho, že budete dostávat veškerou korespondenci a že vaše oficiální záznamy budou aktuální. Včasná aktualizace údajů vám ušetří spoustu potíží a nepříjemností do budoucna.

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Objednejte si naše služby!